FANDOM

Mc1

Midnight Commander

Midnight Commander – ortodoksyjny menadżer plików w środowisku Linux, klon popularnego w DOS menadżera Norton Commander. Działa w środowisku pseudograficznym, stworzonym w kodzie ASCII, jednak w rzeczywistości jest to środowisko tekstowe. Program działa zarówno w terminalu, jak też w jego emulacji w środowisku graficznym. Jest standardowo dołączany do większości dystrybucji Linuksa. Wywołuje się go komendą mc. Udostępniony jest na licencji GNU FDL. Dostępny jest również na platformę systemową MS Windows.

Budowa Edytuj

Interfejs programu składa się z trzech części: dwóch paneli oraz wiersza poleceń. Panele programu służą do prezentacji zawartości katalogów i działają niezależnie. Istotą programu jest wykonywanie operacji między oboma panelami, co zaoszczędza żmudnego wpisywania poleceń do linii komend, a ponadto czytelnie prezentuje zawartość katalogów.

Podstawowe operacje programu Edytuj

Podobnie jak w programie Norton Commander, podstawowe i najczęściej stosowane operacje wywoływane są klawiszami funkcyjnymi; Oto ich funkcje:

  • F1 – pomoc
  • F2 – menu użytkownika (możliwe do indywidualnego zdefiniowania)
  • F3 – podgląd pliku
  • F4 – edycja pliku tekstowego przy pomocy wbudowanego edytora
  • F5 – kopiowanie pliku
  • F6 – przenoszenie pliku
  • F7 – tworzenie katalogów
  • F8 – usuwanie plików
  • F9 – rozwijanie menu okna
  • F10 – zakończenie programu.

Wszystkie podane funkcje można wykonać również na grupie plików, zaznaczanej według własnych przyjętych kryteriów. Program umożliwia ponadto sortowanie plików, podgląd atrybutów, a także podgląd struktury katalogów w postaci drzewa. Program obsługuje również archiwa używane w środowisku Linuksa, takie jak tar czy gzip.

Działanie w sieci Edytuj

Program rozpoznaje środowisko sieciowe i pozwala na operacje zdalne, zarówno w sieciach LAN (przy posiadaniu praw do operacji na plikach) jak również obsługuje protokoły ftp, telnet i ssh, umożliwiając wykonanie identycznych operacji jak w jednej jednostce.

Parametry startowe Edytuj

Program można wywołać przy użyciu parametrów startowych, takich jak:

  • -b – uruchomienie w trybie czarno-białym
  • -c – wymuszenie użycia kolorów